Kategoriat
Yleinen

Monitoimilaitteen huolto

Monitoimilaitteita on monia erilaisia, mutta millainen sopii juuri sinun toimistoosi. Yrityksen kannattaa valita sellainen monitoimilaite, joka sopii yrityksen ja sen työntekijöiden tarpeisiin parhaiten juuri nyt. Monitoimilaitetta ei kannata hankkia tulevaisuuden tarpeita ajatellen vaan nimenomaan on hyvä keskittyä nykypäivän tarpeisiin ja käytännöllisyyteen. Monitoimilaitteen huolto on hyvä pitää aina mielessä.

Monitoimilaitteen hankkiminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Laite ei toimi vuodesta toiseen ilman ongelmia, vaan sitä pitää huoltaa ja ylläpitää säännöllisesti. Jonkun pitää myös tilata paperit ja vaihtaa värikasetit. Monitoimilaitetta on syytä ylläpitää, jotta vikoja ja ongelmia voidaan ennaltaehkäistä. Monitoimilaitteen oston yhteydessä kannattaa ottaa selvää sen huoltopalvelusta ja huoltotoimenpiteistä. Jos vikoihin ja ongelmiin varaudutaan etukäteen, laitteen käyttökatkot pysyvät minimissä. Monitoimilaitteen lisäksi kaikki toimistolaitteet, kuten tietokoneet, reitittimet ja infotaulut vaativat huoltoa. Huoltopalvelu kaikille laitteille kannattaa tilata samasta paikasta.

Monitoimilaitteen huolto – Huoltopalvelu?

Yleisin virhe monitoimilaitteen huollossa on sen suunnittelun tekemättä jättäminen. Usein laite huolletaan “katsotaan sitä sitten” periaatteella, jossa se korjataan vasta sen mennessä rikki. Tällöin tärkeät paperit saattavat jäädä tulostamatta, kun monitoimilaite ei olekaan toiminnassa. Tällaisten tilanteiden estämiseksi kannattaa aina suunnitella laitteiden huollot etukäteen ja huoltaa ne säännöllisesti. 

Jotkut toimijat tarjoavat huoltopalvelua toimistolaitteiden huoltoa varten. Huoltopalvelun ydinajatuksena on, että huoltopalvelu vastaa yrityksen kaikkien laitteiden huollosta, joka tekee siitä helppoa ja nopeaa. Huoltopalvelun tarkoituksena on estää ja ennakoida vika- ja ongelmatilanteet määräaikaishuoltojen avulla. Jos kuitenkin vika yllättää esimerkiksi monitoimilaitteessa, huoltopalvelun avulla siihen pystytään reagoimaan nopeasti. Kun kaikkien toimistolaitteiden huollot keskittää yhteen palveluntarjoajaan, hoituu huollot ripeästi ilman vaivaa. 

Ylläpidon ulkoistaminen

Monitoimilaitteen kanssa takkuilu on varmasti kaikille sen verran tuttua, että on helppo ymmärtää kuinka paljon aikaa sen ääressä tuskailuun kuluu. Tämän ajan saa hyötykäyttöön, kun ulkoistaa monitoimilaitteen ylläpidon ulkoiselle toimijalle. Toimistolla ei ulkoistamisen jälkeen kenenkään tarvitse vaivata päätään laitteen huollon suhteen, kun huoltopalvelu on vain puhelimen päässä. Määräaikais- ja vuosihuoltojen vuoksi laite pysyy aina toimintakuntoisena eikä käyttökatkoja ilmene. Nykyään markkinoilla on jopa sellaisia monitoimilaitteita, jotka ilmoittavat itse huoltokutsut ja väriainetilaukset huollolle, joten huoltopalvelu toimii lähes automaattisesti.